نه به بی قانونی و گرسنگی! (٧٤)

کمپین پیروز شده است!

امروز ٨٠ مین روز کمپین ٢٠ – ١٠ است. کمپینی که برای پایان دادن به روزگار ناخوش کارگران پروژه ای آغاز شده است. در این ٨٠ روز کارگرانی به کمپین پشت کردند و به سرکار رفتند. بخشی با کمترین اضافه حقوق راضی شده و پشت برادرانشان را خالی کردند. اما آنچه ماندنی شده است پایداری دوستداران کمپین و تلاش برای زندگیی انسانی است. بعد از هشتاد روز فقط ٢٠ درصد جوشکاران و فیترها و مونتاژکاران با مقررات کمپین و با سرفرازی به کار بازگشته اند. ٣٠ شرکت و پیمانکاری با مقررات کمپین موافقت کرده و حتا کمکی ها را هم طبق کمپین به سرکار برده اند.

اما هنوز ٨٠ درصد جوشکاران و فیترها و مونتاژ کاران و بخشی از کارگران سویل، برقکار، عایق کار، راننده جرثقیل، دفتر فنی، ساپورت، داربست بند، ابزار دقیق، رنگ و دیگر مشاغل همچنان با کمپین مانده اند و نمی خواهند مانند برده ها کار کنند.

دیروز خبر دادیم که پتروشیمی بوشهر شرکت سازه پاد را پایپینگ کاران تعطیل کرده اند. این کارگران وقتی مواجه با قراردادهای صوری شدند که می بایست آن را امضا می کردند کار را تعطیل کرده و با پافشاری مدت کارکرد خود را به صورت اورهال محاسبه کردند و به زور تمامی دستمزد خود را درجا تسویه کرده به خانه بازگشتند. این یعنی اینکه کارگر متوجه قدرت خود شده است و دیگر به این راحتی تسلیم فشارها نخواهد شد. یعنی کمپین پیروز شده است. هر چند هنوز فرهنگ اتحاد همگانی نشده است اما همینکه کارگر بداند که اگر او نباشد پیچی بسته نخواهد شد، لوله ای جوش نخواهد خورد، داربستی علم نخواهد شد و لوله ای حتا یک سانت به جلو نخواهد رفت به معنای پیروزی کمپین است. کمپین ٢٠-١٠ یعنی اینکه ما بدانیم قدرت ما چیست و چگونه باید از آن استفاده کنیم.

برادران کارگر، ما هیچ راهی نداریم جز اینکه با هم متحد شویم و حقوق خود را خواستار شویم و مانع از دست اندازی پیمانکاران به نان سفره مان شویم. ماده ١٣ قانون کار به ما این حق را داده است که دستمزدمان عقب نیفتد، بیمه مان بطور دقیق واریز شود، از امکانات رفاهی درست برخوردار باشیم و باید وزارت کار بر این موارد نظارت کرده و کارفرمایان را در صورت تخطی، مجازات کند.

ماده ١٧ قانون خدمات مدیریت کشوری به ما این حق را داده است که حذف کامل پیمانکاری را در امور فنی و تخصصی در همه جای مراکز نفت و گاز و سد سازی خواستار باشیم.

ماده ٣٨ تامین اجتماعی به ما این حق را داده است که کارفرما می بایست از روز اول ما را بیمه کند حتا اگر چند روز کار کنیم و در صورت بیمه نکردن مجازات شود. این قوانین و دیگر قوانین کارگری را یاد بگیریم و به کار ببندیم.

از همه کارگرانی که بر طبق کمپین سرکار رفته اند، به ویژه از برادران هفشجانی خود انتظار داریم سایر شغل های پروژه، را هم در نظر داشته باشند و از موقعیت خود استفاده کرده برای این دوستان بر طبق کمپین در پروژه ای که خود کار می کنند با کارفرمای خود صحبت کرده این دوستان را نیز مشغول کنند.

دوستان، اتحاد ما توانست کمپین را پیروز کند. برای تکمیل این پیروزی باید همه رشته های پروژه ای نه فقط جوشکار و فیتر، بلکه همه بر طبق کمپین مشغول کار شوند تا پیروزی تکمیل شود.

کارگر برادر کارگر

متحد هستیم و متحد می مانیم.