گزارشی از مزار شهرام محمدی

باشندگی نمایندگان سندیکایی کارگران فلزکار مکانیک ایران و پیشگامان فرهنگی هنری ادبی رامهرمز و ایل سترگ بهمیی بر سر مزار کارگر فداکار ایذه ای زنده یاد شهرام محمدی!

تاریخ را مردان بزرگ رقم می زنند؛ همانها که همه دغدغه شان آسایش و رفاه جامعه انسانی است و برای انجام این آرمان بزرگ از جان و همه هستی خود مایه می گذارند و نام و یادشان در همه زمانها ماندگار و جاودانه خواهد بود. بی گمان آنچه که این بزرگمردان را از دیگران جدا می سازد به سبب انجام کاری است که در زمان ویژه خود انجام می گیرد. آنان در بزنگاه زندگی خود درست ترین راه را گزینش می کنند. خانواده و همه هستی و آرزوهای خود را بر منافع ملی سرزمینشان ترجیح نداده و خود را فدا می نمایند. همانند سردار سرافراز ایران زمین، آریوبرزن لُر و خواهرش یوتاب که در تنگ تکاب کهگیلویه و بویراحمد راه را بر سپاهیان اسکندر گجستک بستند و ترس و لرز و مرگ و بن بست بر آنان فرود آوردند.

قهرمان فراموش ناشدنی جنبش کارگری زنده یاد شهرام محمدی که از تبار سیاوش و آرش بود در هنگامه آتش سوزی پتروشیمی مارون ماهشهر در تیرماه ١٣٩٤ آگاهانه به میان تندباد آتش و گاز رفت و با بستن شیر فلکه اصلی راه را بر آتش بست تا نگذارد آتش به دیگر بخشهای پتروشیمی و شهر ماهشهر و سازه های بندر برسد و از رخدادی ناگهانی و مرگبار که می توانست سرمایه های ملی سرزمینمان را به ویرانی و نابودی بسپارد و خانواده های هزاران کارگر را بدون سرپرست بگذارد، جلوگیری نمود. بی گمان این گونه کارهای ارزشمند بایستی مورد ستایش قرار گرفته و الگویی برای همگان شود تا فرهنگ فداکاری در مقابل فردگرایی نئولیبرالیسم تبلیغ شود.

در دیداری که روز جمعه تاریخ ١١|٩|١٤٠٠ نمایندگان سندیکایی فلزکار مکانیک ایران و خوزستان به همراه نمایندگان انجمن های ادبی رامهرمز و باغملک و پیشگامان فرهنگی هنری و ادبی ایل سترگ بهمیی به سر مزار زنده یاد شهرام محمدی در آرامستان کولفرح ایذه گِرد هم آمدند و یاد و نام این قهرمان کارگری را گرامی داشتند. آنان با خانواده این بزرگمرد گفتگو نموده و بر آنان درود فرستادند که چنین فرزند قهرمانی را پرورش دادند.

شوربختانه سردمداران استان خوزستان و مسوولین پتروشیمی مارون هیچگونه کار ویژه ای برای پاسداشت نام و یاد این کارگر قهرمان و الگوی ملی میهنی انجام ندادند تا نمادی باشد برای انسانیت و مردم ایران زمین. در این میان نماینده سندیکای کارگران فلزکار مکانیک ایران، مازیار گیلانی نژاد به خانواده آن زنده یاد گفت که:« سندیکا همه کوششهای خود را به کار خواهد بست تا بتواند با پیگیری های گسترده نام و یاد این کارگر فداکار جنبش کارگری را زنده نگه دارد» . سپس مهربان یونس عباسی نماینده انجمن ساوات رامهرمز چکامه ای لُری که در روز درگذشت آن زنده یاد سروده بود، را بازخوانی نمودند.

در پایان برای شادی روان آن زنده یاد درودها فرستادند و با خانواده زنده یاد شهرام محمدی ابراز همدردی نموده و سپس از آثار تاریخی شهر باستانی کولفرح بازدید نمودند.

وارتان خرمدین …سندیکای کارگران فلزکار مکانیک ایران