از خواسته های کارگران معدن مس سونگون ورزقان حمایت می کنیم!

تجمع و درگیری از روز ١٤ تیرماه با اعتصاب ١٢٠٠ کارگر شرکت های پیمانکاری آهن‌آجین، مبین، نوآوران، زحل و ندای رهاوی آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. کارگران خواستار همسان سازی حقوق خود با کارگران رسمی و همچنین اجرای طبقه بندی مشاغل هستند. این اعتراضات از سال گذشته تاکنون ادامه داشته و با برپایی چادر و تحصن کارگران و بستن جاده به مرحله جدیدی رسید، که با یورش ماموران گارد ویژه در سومین روز اعتصاب، این تحصن خاتمه یافته اما اعتراضات همچنان ادامه دارد. کارگران به خواسته های قبلی خود آزادی کارگران بازداشتی را نیز اضافه کرده اند. کارگران که با قطع آب و غذا روبرو شدند با بستن راههای خروج کنسانتره از معدن اجازه فعالیت مالی به شرکت را ندادند.
تاکنون ٧ نفر از نمایندگان کارگران دستگیر شده اند. ولی‌اله محمودی نماینده کارگران شرکت آجین، ارشد کاظم‌پور، جعفر عباسپور، مهرداد منفرد، خدایی، اسماعیل ایزدخواه، سعید جباریان که فقط سعید جباریان آزاد شده است.

مجتمع مس سونگون ورزقان از بزرگترین معادن کشور ایران است که ارزش ذخایر آن ۳۲۰ میلیارد دلار برآورده شده است. در این مجتمع معدنی ۵ هزار نفر مشغول کار هستند که کنسانتره مس تولید می‌کنند؛ هر تن کنسانتره حداقل ۱ هزار و ۷۰۰ دلار ارزش دارد. ایران دارای سه معدن اصلی مس شامل معادن سرچشمه، میدوک و سونگون به مالکیت شرکت ملی صنایع مس ایران است.
آنچه مسلم است با روی کار آمدن دولت جدید و نادیده گرفتن قانون، پیمانکاران هم به تاسی از آنان قوانین را زیر پا نهاده کارگرانی را که با سوابق بیش از ١٠ سال برایشان کار می کنند و کارشان حالت مستمر دارد و در حقیقت رسمی به حساب می آیند را از حقوق قانونی خود از جمله همسان سازی حقوق با دیگر کارگران و اجرای طبقه بندی محروم کرده اند. این در حالی است که توقف کار معدن به درآمدهای دولت هم ضرر رسانده و پیمانکاران بی وطن برای نابودی صنایع تلاش می کنند و دولت به جای آنکه از منافع بودجه ای خود دفاع کند با گسیل پلیس هم به منافع کارگران و هم کشور پشت کرده است.
ما خواهان آزادی برادرنمان از زندان اهر آذربایجان شرقی بوده و اجرای بی کم و کاست خواسته های قانونی کارگران را داریم و از هیچ کوششی برای کمک به آنان دریغ نخواهیم ورزید.

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران ١٩ تیرماه ١٤٠١