بیمه های خصوصی، نابودی تامین اجتماعی!

سالهاست نئولیبرالیسم از زبان مسوولین ما توصیه های خطرناکی را ایراد می کند. رییس کل بیمه مرکزی ایران آقای مجید بهزادپور طی اظهاراتی در خبرگزاری ایلنا به تاریخ 24 مرداد از ورود بیمه های بازرگانی به حوزه درمان و بازنشستگی سخن گفته اند. از آقای مجید بهزادپور باید پرسید اول شما کارنامه درخشان!! بیمه گران خصوصی را ارایه کنید بعد به این حوزه ورود کنید.
در حال حاضر شرکت بیمه آتیه سازان حافظ، بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی آن قدر به مراکز درمانی و داروخانه ها و شرکت های دارویی بدهی دارد که در سال گذشته و امسال بسیاری از این مراکز و پزشکان قراردادهای خود را به دلیل تسویه نشدن طلب هایشان لغو کرده اند و بازنشستگان بیمار را سرگردان نموده است. در حال حاضر مراکز چشم پزشکی تخصصی نور در کرج و تهران از ارایه خدمات به بازنشستگانی که زیر پوشش آتیه سازان هستند به دلیل بدهی هنگفت این شرکت به این مرکز از خدمات رسانی به بازنشستگان تامین اجتماعی خودداری می کنند.
شرکت بیمه دانا هم که در فولاد و ذوب آهن بیمه تکمیلی را ارایه می دهد به دلیل نداشتن شبکه ای فراگیر و به ویژه در خصوص بیماری های خاص و دنداپزشکی همچنان این گروه از کارگران را محروم از خدمات درمانی نموده است. در مورد بیمه فرهنگیان هم هیچ سابقه درخشانی وجود ندارد.
سطح پایین پوشش خدمات، قرارداد نداشتن با مراکز مهم درمانی و بیمارستانی، عدم پوشش بیماری های خاص و سرطانی و دندانپزشکی از مهمترین ضعف های این بیمه گران خصوصی است.
زیر پا گذاشتن قانون اساسی در این اظهارات و متاسفانه اظهارات آقای حیدری عضو بازنشستگان پیشکسوت خانه کارگر مشهود است. اصل ٢٩ قانون اساسی دولت را موظف کرده از بودجه دولت بیمه را تعمیم و سراسری کند نه اینکه به دست بیمه های خصوصی بسپارد. تصویب کنندگان این اصل به خوبی متوجه این مهم بوده اند که بیماری انسان ها نباید محلی برای سودورزی قرار بگیرد.
سخنان حیدری و بهزادپور نشانگر اعتقاد نداشتن به اصل ٢٩ قانون اساسی است و اینکه نئولیبرالیسم در کشور این چنین از زبان این آقایان سخن می گوید، واقعیتی دردناک است.
اینکه در مقاله از چین صحبت شده که در آنجا بیمه گران خصوصی به موضوع درمان وارد شده اند یک مغلطه است، چرا که دولت چین صفر تاصد خدمات را از طریق این بیمه ها به مردمش خدمات رسانی کرده و نظارت شدید روی این بیمه های خصوصی دارد. چرا در مقاله از خدمات بیمه ای کشورهایی چون سوئد، سویس، فرانسه به مردم حرفی زده نمی شود؟
به هر حال این تفکری است که می خواهد تامین اجتماعی نباشد و سلامت مردم محل کسب سود برای افراد معدودی گردد و باید با آن مقابله کرد.

هیات تحریریه نشریه پیام سندیکا