گزارش خبرنگار پیام سندیکا از ایران خودرو

با اتمام مذاکرات هسته ای و آمدن کارخانه های بزرگ دنیا از جمله بنز برای بستن قرارداد و تولید ماشین های این کارخانه ها توسط ایران خودرو و همچنین مذاکرات مشترک با مدیران کارخانه پژو از یکماه پیش تولید ایران خودرو 50 درصد کاهش یافت . بخشی از این کاهش تعطیلات تابستانی کارگران و کارکنان ایران خودرو بوده است. شایعه تعطیلی کارخانه ایران خودرو صحت نداشته و کماکان سالن های پژو 206 ، سمند، پژو 405، رنا، ال 90 و سالن های رنگ با کاهش 50 درصدی تولید به کار خود ادامه می دهند. هرچند مدیران شرکت مدعی هستند که فروش مانند گذشته ادامه دارد .

در این میان اظهارات مدیران ایران خودرو و وزیر دولت باعث گفتگوهایی میان کارگران این کارخانه گشته است. آیا قطعات ایران خودرو در ایران تولید می شد؟ و یا از خارج وارد می شده است؟ اینها سوال هایی است که باید جواب داده شود. اگر این قطعات از خارج وارد می شد چرا مدیران ایران خودرو و دولت در کاههش قیمت محصولات ایران خودرو لجاجت می کنند؟ اگر در داخل تولید می شود چرا ایران خودرو بدهی خود را به قطعه سازان پرداخت نمی کند و باعث بیکاری بیش از 150 هزار کارگر در این بخش شده است.

آنچه که آشکار است سودهای نجومی است که این سالها به جیب آقایان رفته و نمی خواهند این سودهای نجومی را از دست بدهند. بیش از 25 سال است که کارگران ایران خودرو با کمترین دستمزد در قبال کار انجام شده و سودهای نجومی، کار کرده اند. دستمزد یک کارگر رسمی و یک کارگر روزمزد ایران خودرو در مجموع در حدود 2 میلیون پانصد هزار تومان است و حقوق مدیر ایران خودرو در ماه بیش از 100 میلیون تومان است.

بی تردید کارگران ایران خودرو با این افشاگری های مدیران ایران خودرو در اوایل پاییز برای دستیابی به بخشی از حقوق انسانی خود حرکت های اعتراضی را سازمان خواهند داد.

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک 12/6/1394