دریاچه نمک ماهشهر!

در دو روز گذشته فیلمی را پخش کردیم از دریاچه نمک پتروشیمی ماهشهر که به دلیل رها کردن پساب های پیمانکاران حاضر در این پتروشیمی دریاچه نمک آلوده و چرخه محیط زیستی آن دچار مخاطره قرار گرفته است و همان طور که در فیلم ارایه شده دیده می شود بخش بزرگی از ماهی های این دریاچه تلف شده اند. به گزارش زیر که از سوی یکی از اعضای سندیکای کارگران فلزکارمکانیک نگاشته شده است توجه کنید:

دریاچه نمک پتروشیمی بندر امام (ایران ژاپن سابق) قبل از انقلاب به صورت ردیف ١، ٢، ٣،…… از چند حوضچه متعدد جهت ساخت و جمع کردن نمک دریا برای خوراک واحد کیمیا مجتمع با سنگ معدن کوه سنگ چینی و ساخته شد. ژاپنی ها درکنار تامین خوراک مجتمع تاسیسات عظیم مربوطه، حاشیه دریاچه نمک که از شرق به تاسیسات و مخازن صادراتی مجیدیه ماهشهر و از غرب به جاده ورودی مجتمع های پتروشیمی و از شمال به دریا و از جنوب به اتوبان اصلی جاده ماهشهر به آبادان وصل هست، یک مرکز تفریحی برای خانواده های کارکنان مجتمع و مردم ماهشهر در نظر گرفتند.

با وقوع انقلاب و متعاقب آن جنگ تحمیلی و در نهایت فسخ قرارداد طرف ژاپنی، ادامه تکمیل پروژه و مرکز تفریحی عملن مسکوت ماند. تا سال ۶۸ که خود وزارت نفت ایران ادامه بازسازی و ساخت مجدد سایت های پتروشیمی بندرامام را آغاز به کار کرد، طبیعتن سایت تفریحی دریاچه نمک هم بازسازی و مرکز تقریبا دنجی راه اندازی شد. تنها مرکز تفریحی کارکنان صنایع و مردم ماهشهر همین دریاچه نمک بود.

در ایام عید نوروز مسافران بسیار زیادی از سراسر کشور از این مرکز بازدید و ساعات خوش می گذرانده و نزدیک به ۱۰۰ نفر هم به صورت مستقیم مشغول به کار بودند. در دوره دولت سوپر انقلابی محمود احمدی نژاد این مرکز عملن رها، پیمانکار فسخ قرارداد، کارکنان شرکتی در واحدهای خدمات و تعمیرات مجتمع مشغول به کار و کارکنان پیمانکاری که بیکارشدند. این فاجعه زیست محیطی ادامه سیاست رها سازی دریاچه می باشد.