کارگران سکوهای نفت و گاز در انتظار تصمیم!

به گزارش خبرنگار پیام سندیکا، با اعتصاب دیروز (١٥ آبان) کارگران سکوهای نفتی و آمدن ٢ تیم از مسوولین برای حل موضوع درخواست های کارگران و اعزام دو نماینده کارگران مشغول به کار در دریا به خشکی و قول این مسوولین که تا پنجشنبه موضوع را حل خواهد کرد ظهر دیروز کارگران موقتن به سرکار بازگشتند.

کارگران اعلام کرده اند مذاکره ای در کار نیست و چنانچه درخواست های قانونی شان نادیده گرفته شود دیگر به حرف نمایندگان خود نیز توجه ای نکرده و دوباره اعتصاب تا حصول نتیجه را آغاز خواهند کرد.

امروز ١٦ آبان جلسات مسوولین برای حل و تعیین تکلیف خواسته های کارگران برگزار شد. مسولینی از وزارت کار، نفت و گاز، و حراست برای اعلام نظرات خود در خصوص خواسته های کارگران نشست داشتند.

در یک اقدام غیرمنتظره پیمانکار فاتح صنعت به کارگران اعلام کرد:« نفر پیاده خواهد کرد» یعنی کارگران را به خشکی خواهد فرستاد که این عمل تحریک آمیز بین کارگران این شائبه را ایجاد کرد:« که چرا او ما را به اعتصاب تحریک می کند؟ تا به چه مقصود پلیدی برسد؟ آن هم هنگامی که نیروهای امنیتی به این جلسه آمده اند؟» که با اقدام هوشیارانه کارگران ناکام ماند.

کارگران می گویند در حالی که پیمانکار موظف بوده قرارداد را به صورت کامل برای کارگران اعمال کند اما از مبلغ ٧٠ درصد افزایش قرارداد پایه برای حق دریا و ٧٠ درصد حق سختی کار و ١٠ درصد محرومیت از خانواده، را به کارگران نداده است و این باعث شده بطور مثال یک کارگر رسمی ایمنی ٢٦ میلیون با رتبه ١٣ حقوق بگیرد در حالی که در همان سکو کارگر شرکت پیمانکاری با رتبه ١٦ فقط ١٢ میلیون حقوق می گیرد.

یکی از ترفندهای شرکت های پیمانکاری در حال حاضر این است که چون قراردادهایشان رو به اتمام است تلاش دارند یا با تحریک کارگران و ورود عناصر امنیتی و یا با نادیده انگاشتن اعتراضات کارگران، موضوع را تا پایان قراردادشان طولانی کرده و با بالا کشیدن طلب های دستمزدی کارگران، از پرداخت این حقوق شانه خالی کنند.

سالهاست کارگران و سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران خواستار حذف پیمانکاران از عرصه کار هستند تا به دزدی های آشکار این شرکت های حق خور پایان داده به حق خود برسند.