در پروژه زیرسازی راه آهن مبارکه شهرکرد چه می گذرد؟

ه گزارش خبرنگار پیام سندیکا، مجری این پروژه شرکت سداد است که صاحب آن آقای اخباری می باشد.

سال گذشته هم گزارشی از مشکلات نیروی کار این پروژه ارایه گردید که این مشکلات باعث اعتراض آنها به استانداری و فرمانداری اصفهان هم کشیده شد و با وجود وعده ی رسیدگی از سوی اداره کار به نتیجه ای منتج نشد که هیچ، بلکه عده ای هم از کار بیکار شدند. این پروژه در سال۱۴۰۱نیمه فعال بود که مسئولان شرکت علت آن را پرداخت نشدن پول توسط کارفرما طبق قرارداد عنوان کردند.

با اینکه حقوق و مزایای تعیین شده قانونی برای کفاف زندگی یک خانوار کافی نیست، در اینجا همان مقدار هم رعایت نمی شود و پرداخت آنگاه شش ماه به عقب می افتد. مدیر پروژه هم عنوان نموده همین که نیروها را اخراج نمی کنیم در حق آنها لطف کرده ایم و این منت نهادن و تحقیر نیروی کار به این می ماند که آنها در خانه استراحت می کنند و شرکت در راه خدا به آنها کمک می کند!!!!

اهم مشکلات نیروی کار این شرکت شامل رانندگان کامیونها و ماشین آلات راه سازی، مکانیک و نگهبان:

1-به علت عدم ارایه فیش حقوق به کارگران و پرسنل، همگی از چگونگی محاسبات حقوق و مزایا و اضافه کاری خود اطلاعی ندارند.

2- عقب افتادن گاه ۶ماه پرداخت حقوق با توجه به افزایش نرخ تورم در ایران به شکل روزانه که این ارزش حقوق را با افت قابل توجهی مواجه می کند. مثلن حقوق زمانی که گوشت قرمز کیلویی ۱۶۰ هزار تومان بود موقعی پرداخت کردند که گوشت کیلویی ۳۶۰هزار تومان شده بود.

۳- حقوق و مزایای ۳۰روزه برای نیروها مشخص شده است و هر روز سرکار نباشند چه جمعه باشد یا تعطیل رسمی و یا کارگاه تعطیل باشد، در ازای هر روز تعطیل از حقوق آنها کسر می گردد. یعنی روزهای تعطیلی و جمعه ها، اضافه کاری محسوب نمی شود.

4-نگهبانان شیفت هیچگونه مزایایی نسبت به شیفت روز ندارند و شیفت آنها هم ثابت است و۱۲ساعت کار و۱۲ساعت استراحت میباشد.

5- به هر نگهبانی شیفت شب یا روز با هر تعداد افراد تحت تکفل و یا مجرد در مقابل ۲۵ روز کاری حدود ۸ میلیون تومان درسال۱4۰۱ پرداخت میشد.

6- برای کارگرانی که در تونل کار می کنند و با خطر مواجه هستند و یا در بچینگ و سنگ شکن کار می کنند و با شن و ماسه و سیمان و گردوخاک آلودگی صوتی سر و کار دارند، حق سختی کار رعایت نمی شود.

7- روزهایی که به هر دلیل کارگاه تعطیل است که د رسال۱۴۰۱ زیاد اتفاق افتاد و گاه روزهای متوالی ادامه داشت هیچگونه حقوقی پرداخت نمی شود.

8- ناهار در شیفت روز خصوصن شام در شیفت شب بسیار بی کیفیت است و گاه برای سلامتی هم مضر است.

9- مدت قراردادها از یک الی سه ماه می باشد حتا برای آنهایی که سابقه بیش از ۵ سال کار در این شرکت دارند. با اینکه قرارداد در دو نسخه منعقد می گردد ولی به نیرو کار قرارداد داده نمی شود.

10- در یکی از محل های نگهبانی که یک تونل است، هم داخل تونل وهم خارج آن وسایل و ماشین آلات وجود دارد که فقط یک نگهبان در شیفت شب دارد. یکبار نگهبان برای چک وسایل داخل تونل می رود مقداری کابل سرقت می شود و شرکت هم شش ماه از حقوق نگهبان بابت جریمه پرداخت نمی کند. با اینکه پرونده ای در پاسگاه و آگاهی باز می شود و تاکنون محکومیتی متوجه نگهبان نشده است.

یادآور می شود علت تقبل این مشکلات توسط کارگران، رانندگان و نگهبانان با توجه به اینکه همه هم ناراضی هستند:

الف) امیدی به هیچ نهاد و ارگانی ندارند که به مشکلات آنها رسیدگی کند و خوب می دانند نتیجه نهایی می شود، اخراج.

ب) از ترس بیکار شدن و هزینه های بالای زندگی خانوادگی خود را به نوعی مجبور می دانند به این شرایط تن در دهند.

قطعن تحمل این شرایط به دلیل عدم امنیت شغلی و رواج قراردادهای موقت و سفید امضا است که در ایران نیروی کار را از پیگیری حقوق قانونی حتا ناکافی اش باز می دارد