یکشنبه های اعتراض!

به گزارش خبرنگار پیام سندیکا، امروز ٢٢ مرداد بازنشستگان شهرهای شوش، اهواز، شوشتر، کرمانشاه، رشت، تهران، فولاد البرز غربی، بابل نه تنها خواستار اجرای صحیح مواد ٩٦ و ١١١ قوانین تامین اجتماعی بودند بلکه خواهان افزایش مستمری های خود را بر اساس تورم موجود و سبد معیشت اعلام کردند. اما این هفته آنچه پر رنگ تر از همیشه بازنشستگان به آن اشاره داشتند نقش منفی دولت در این زمینه بود که در شعارهایشان بازتاب یافته بود.

در شوش شعار:«ننگ ما ننگ ما صدا و سیمای ما» با سخنرانی بازنشسته ای تکمیل شد. او گفت:«صدا و سیما یکبار این تجمعات را منعکس نکرده مگر ما ایرانی نیستیم مگر ما همان سنگربانان تولید نبودیم؟ اکثریت افراد حاضر از خانواده ها شهدا و رزمندگان دیروز هستند. در هیچ کجای دنیا با بازنشستگان اینگونه رفتار نمی شود. روسای کانون های بازنشستگی یا منفعل هستند یا سر سپرده. یا تطمیع شده اند و یا تهدید. ما نیازمند نمایندگان واقعی هستیم که بتوانند از حقوق ما دفاع کنند»

در اهواز که با راهپیمایی همراه است شعار:« مجلس سر سپرده، گرانی رو آورده – تامین رو غارت کردند، ما رو بیچاره کردند – رزمندگان دیروز، گرسنگان امروز» سر دادند.

در کرمانشاه شعار:« دولت خیانت می کند، مجلس حمایت می کند – تورم اسفبار، حاکم شده تو بازار» در شوشتر شعار:« هم دولت هم مجلس، دروغ میگن به ملت» سر دادند در بابل در دست نوشته هایشان:« اجرای همسان سازی، بدون حقه بازی»

در رشت بیش از ١٠٠ نفر از بازنشستگان با همه تهدیدها در اعتراض به وضعیت بد اقتصادی دست به تجمع زدند. آنان فریاد می زدند:« نه مجلس نه دولت، نیستند به فکر ملت – تورم تورم، شکسته پشت ملت – شاغل بازنشسته، اتحاد اتحاد» با توجه به اینکه در هفته گذشته تعداد زیادی از بازنشستگان توسط پلیس سیاسی با تلفن احضار و یا به خانه هایشان رفته و آنان را از رفتن به تجمع تهدید کرده بودند بازهم بازنشستگان گیلانی برای حق خواهی به میدان آمده بودند. به تعدادی از بازنشستگان هم گفته بودند در صورت رفتن به تجمع فورن دستگیر خواهند شد و به همین خاطر تلفن های همراهشان را گرفته بودند. با وجود جُو امنیتی حاکم در مقابل اداره تامین اجتماعی رشت تا شعاع ٦٠ متری تجمع، هر تلفن بدستی را مجبور به نشان دادن محتویات تلفنش می کردند. در پایان تجمع بازنشستگان شعار دادند:« تا حق خود نگیریم، هر هفته این بساطه» و خیابان در تسخیر آنان خواهد بود. تجمع کنندگان با هم قرار گذاشتند هفته آینده نیز به تجمع خواهند آمد.

در تهران جمعی از بازنشستگان متحد مستقل به کانون بازنشستگان رفته تا مشخص شود آیا هیات مدیره باز هم به بی عرضگی خود ادامه داده است یانه. هیات مدیره که از ترس پاسخگویی به بازنشستگان خود را هر هفته سرگرم جلسه می کنند با پافشاری بازنشستگان مجبور شدند پایین آمده و پاسخ سوالات بازنشستگان را بدهند. دهقان کیا در پاسخ پرسش چه کرده اید برای بازنشستگان و خواستار افزایش حقوق بازنشستگان در شش ماه دوم سال بودند گفت:« فعلن هیچی» که با تمسخر بازنشستگان که به آنان خسته نباشید می گفتند مواجه شد. سپس به سالن آمفی تاتر رفته و با آقای عیوضی به گفتگو نشستند. آنها با بیان اینکه دولت مثلن میخواست تورم را مهار کند و با افزایش ۲۱ درصدی حقوق ها با تصویب ظالمانه و ناعادلانه در شورای عالی کار که می خواست نگذارد تورم از ۲۱ درصد افزون باشد، در حالی که تورم در همین چند ماهه اول سال خیلی بیشتر از این عددها شده یعنی افزایش قیمت ها لحظه ای شده و دقیقه ای و ساعتی و روزانه قیمت ها افزایش میابد، در حالی که حقوق ها یکبار در سال افزایش می یابد. پرسش دیگر در مورد لایحه توسعه هفتم بود که عیوضی گفت ماده ای که قرار بود پول تامین اجتماعی به اداره مالیات برود گفت:«این موضوع منتفی است»

این هیات مدیره جز بردن مشهد و گذاشتن جلسات بیخود، عرضه دیگری ندارد و به آن افتخار می کند.

0 views
0 views