اعتصاب کارگران پروژه ای پتروپالایش نگراندیش بندرعباس!

به گزارش خبرنگار پیام سندیکا، کارگران شرکت کاوشگران عصر نفت در پتروپالایش نگراندیش یا پالایش نفت پایا بندرعباس در تاریخ ۲۴/۵/۱۴۰۲ برای گرفتن دستمزدهایشان دست به اعتصاب زدند و درب کارگاه را از نخستین ساعت کاری بستند تا کسی به آنجا برای کار کردن نرود.

آن ها از نخستین روزهای مرداد ماه چون دستمزدهای خرداد ماه آن ها را پنجاه درصدشان را داده بودند به ناچار چندین بار دست به اعتصاب زده و شماری از کارگران مطالبه گر تا پانزدهم مرداد ماه با زور و درگیری و اعتصاب پول هایشان را گرفتند و از کارگاه تسویه نمودند و رفتند.

در تاریخ ۴/۵/۱۴۰۲ هم جلوی درب کارگاه یکی از استاد کاران مونتاژ کار هنگامی که دید شرکت و کارفرما کارگران را برای گرفتن دستمزدهایشان به همدیگر پاس می دهند و نمی خواهند پول هایشان را پرداخت نمایند ناچار شد بنزین و گازوییل را با هم بیامیزد و هنگامی که می خواست فندک را برای خودسوزی روشن نماید دیگر همکاران و نگهبانان پتروپالایش به داد او رسیدند و نگذاشتند که خودسوزی نماید.

کارفرما ناچار شد این کارگر را با دیگر همکاران مونتاژ کارش که برای حقوق و دستمزدهایشان اعتصاب نموده بودند را تسویه حساب نماید و برای روز بعد به آن ها چک بدهد.

کارفرما و شرکت در همدستی با همدیگر پول های کارگران را در دو یا سه مرحله و یا به گفته خودشان پارت پارت پرداخت می نمایند و این کار ناشایست و دور از منش انسانی و کارگری ،کارگران را دچار فشار روانی بسیاری ساخته است و آن ها پس از رایزنی های بسیار و وعده های دروغین کارفرما و شرکت ناچار شدند در ساعت آغازین پگاه روز ۲۴/۵/۱۴۰۲درب کارگاه را ببندند تا هیچ کس به درون کارگاه نرود.

در این میان نگهبانان درب ورودی که خودشان هم کارگر هستند؛ کاسه داغتر از آش شدند و برای اینکه مطالبات کارگران را به انحراف بکشانند با آنان درگیر شدند و یکی از آن ها با مشت به چشم یکی از کارگران زد .

کارگران که می دانستند آن ها به دنبال چه هستند درگیر نشدند و گفتند:«ما تنها پیامک های بانک تجارت را می شناسیم که پول دستمزدها به حساب بانکیمان واریز گردد.نه درگیر می شویم و نه درب را باز می کنیم»

دیگر کارگران هم با آن ها همگام و همراه گشتند..

نیروی انتظامی خونسرد به آن جا آمد و جناب سروان اسحاق نیا در برابر نمایندگان کارفرما و شرکت به دفاع از حقوق کارگر پرداخت و گفت که کارگران چرخهای اقتصاد سرزمینمان را می چرخانند و شایسته نیست با آن ها اینگونه رفتار شود و به میانجیگری پرداخت.

پس از توافقات انجام گرفته بین کارگران و نمایندگان شرکت و کارفرما صورتجلسه ای نوشت و قرار شد که تا موعد مقرری که توافق نموده بودند برج ۴ را تسویه حساب نمایند و از آن ها امضا و اثر انگشت گرفت که در صورت پرداخت ننمودن با آن ها برخورد قانونی و قهری انجام گیرد.

امیدواریم که مسئولین قضایی و حقوقی کشورمان همچون جناب سروان اسحاقی نیا پشت کارگران باشند و با موش و گربه بازی های کارفرمایان نابکار برخورد جدی و تند انجام دهند.