یکشنبه های اعتراض!

به گزارش خبرنگار پیام سندیکا، تجمعات یکشنبه ها در اعتراض به هرگونه ستمی که توسط نهادهای دولتی به مردم روا می دارد، سمت و سو یافته و به یک سنت تبدیل شده است. به جز بازنشستگان تامین اجتماعی، شاغلان شرکت نفت فلات قاره و آغاجاری و معلولان هم روز یکشنبه را برای اعتراضات خود انتخاب کرده اند.

امروز 7 آبان در شهرهای اهواز، اراک، شوش، دزفول، کرمانشاه، اصفهان، تهران، بیجار تجمعاتی برگزار شد. 80 نفر بازنشسته تامین اجتماعی در اهواز ضمن راهپیمایی شعار:«حقوق نصفه نیمه/سکوت کنی همینه» را سر دادند. در بیجار 10 بازنشسته تامین اجتماعی با بدست گرفتن خواسته های خود تجمع کردند. در دزفول 30 بازنشسته تامین اجتماعی پس از تجمع در مقابل اداره تامین اجتماعی به دفتر رییس رفته بست نشستند. در اراک 70 بازنشسته تامین اجتماعی تجمع کرده و شعار:«دولت خیانت می کند/ مجلس حمایت می کند» را دادند. در شوش بیش از 100 بازنشسته تامین اجتماعی تجمع کرده و نیکوفرد در بخشی از سخنانش گفت:«متاسفانه نه فرماندار، نه استاندار و وزیر کشور سالهاست حرف ما را نمی شنوند و با آنکه در خیابان فریاد می زنیم کسی جوابگوی ما نیست. ما خواسته های قانونی خود را اعلام می کنیم ولی اینها هیچ ارزشی برای حقوق شهروندی ما قایل نیستند. ما اعلام می کنیم شورایی شدن مدیریت تامین اجتماعی و سه جانبه گرایی، عدم واگذاری بانک رفاه، اجرا شدن اصل 29 قانون اساسی، شبانه روزی شدن درمانگاههای تامین اجتماعی، عیدی کارگری و لغو قوانین ضد کارگری در لایحه هفتم توسعه را خواهانیم. رییس جمهور از قوه قضاییه آمده و می بایست قانون گراترین فرد باشد اما متاسفانه قانون شکن ترین فرد در ایران است. اگر فکر می کنید که ما خسته شده و خیابان را رها می کنیم، اشتباه کرده اید. اساسنامه کانون های بازنشستگی باید اصلاح شود و از مادام العمری شدن هیات مدیره کانون ها جلوگیری شود» بازنشستگان شعار می دادند:« مشکل ما حل نشه/تجمع تکرار میشه – نه سرما نه گرما/ نیست جلودار ما». در رشت احضاریه هایی به دست بازنشستگان فعال رسید که آنان را به دادگستری گیلان برای جلسه دادگاه فرا خواندند.

در کرمانشاه 200 بازنشسته تامین اجتماعی با شعار:«از بس دروغ شنیدیم/ ما دیگه رای نمیدیم» به سخنرانان خود گوش دادند. سخنران اول حول محور کانونهای سراسر کشور بخصوص کانون عالی و ناکارآمدی این کانونها در جهت دفاع از حقوق بازنشستگان، گرفتن رانت از بیمه آتیه سازان و عقد قرارداد مجدد بدون نظرخواهی ازبازنشستگان، اعتراض به برنامه هفتم توسعه که در حال تدوین در مجلس است و مخالفت با بندهای ضد کارگری به ویژه واریز حق بیمه ها به خزانه دولت و در حقیقت باعث ورشکستگی کامل صندوق تامین اجتماعی است. سخنران بعدی در خصوص ناکارآمدی مسوولین در پستهای تصاحب شده و بی اهمیت جلوه دادن خواسته های صنفی بازنشستگان، عدم مدیریت و فساد و رانت در دستگاههای دولتی، ایجاد تورم توسط دولت دادسخن دادند. سخنران بعدی درخصوص حق جنگی مصوب فرماندهی ستاد مشترک ارتش در مناطق جنگی که توسط مجلس و شورای نگهبان تایید و برای اجرا به دولت ابلاغ شده، را خواستار شدند. در پایان دعوت از بازنشستگان برای تجمع سه شنبه های بازنشستگان کشوری جهت همبستگی.

اما در یکشنبه های اعتراضی 40 نفر از معلولان در مقابل سازمان برنامه و بودجه تهران و در اصفهان 50 نفر از معلولان برای خواسته های خود گرد آمده بودند. بازنشستگان صندوق فولاد در تهران 10 نفر، در اصفهان 250 نفر، در اهواز 50 نفر در مقابل دفتر صندوق فولاد تجمع نمودند.

هر هفته یکشنبه نیز کارکنان شرکت فلات قاره در جزیره خارک و 100 نفر از کارکنان رسمی نفت و گاز آغاجاری دست به تجمع زده و تاکید کردند تا اجرای خواسته هایشان هر یکشنبه به تجمع خواهند آمد.