چرا آتش سوزی در پالایشگاهها اتفاق می افتد؟

به گزارش خبرنگار پیام سندیکا، شنبه ۲۵ آذر ماه ۱۴۰۲ خبرگزاری ها از آتش‌سوزی در یکی از واحد‌های تقطیر نفت خام پالایشگاه اصفهان خبر دادند. منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفته‌ است:«واحد ۳ تقطیر پالایشگاه نفت اصفهان دچار حریق شده است و حریق در حال اطفا بوده و دود شدیدی منطقه را فرا گرفته، اما اوضاع تحت کنترل است».

در چند ماه اخیر حوادث مشابهی همچون آتش‌سوزی پتروشیمی غدیر ماهشهر، آتش‌سوزی واحد پالایش نفتی و هیدروکربنی آشتیان، آتش‌سوزی پتروپالایش کنگان، آتش‌سوزی پالایشگاه اصفهان و آتش سوزی مینی پالایشگاه بیرجند که کمتر از یک سال بعد از افتتاح، دچار «انفجار و آتش‌سوزی» شد به همراه انفجار در مسیر چندین خط لوله انتقال نفت و گاز در استان‌های مختلف ایران رویداده است. فریدون عباسی، رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی با بیان اینکه «خرابکاری صنعتی» و «خرابکاری‌های غیرصنعتی» می‌تواند اتفاق بیفتد، افزوده است: یعنی اینکه «نفوذی» وجود داشته باشد و «مواد منفجره» را به حوزه صنعت بیاورد، یا با «خرابکاری» فشار را بالا ببرد، شیری که بسته است را باز کند و مسیر سیالی را تغییر دهد. به نوشته خبرگزاری «مهر»، این آتش‌سوزی در واحد تولید هیدروکربن منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به وقوع پیوست که ۲۲ مخزن در آن مجموعه قرار داشت و از این میزان، دست کم ۱۵ مخزن میعانات گازی دچار حریق شد.

آنچه را ما در ٧ مهر ١٤٠٠ در بررسی حوادث کار توسط کارگران زبده پروژه ای نوشتیم را دوباره می گذاریم تا مشخص شود خرابکاری از کدام ناحیه صورت می گیرد:

«چرا در پروژه ها حادثه رخ می دهد؟

به گزارش خبرنگار پیام سندیکا، در پالایشگاه ها و پتروشیمی های کشور به خصوص در بخش هایی که راه اندازی شده و خطوط تحت سرویس می باشد؛ انجام هرگونه فعالیت سرد و گرم فقط و فقط با داشتن پرمیت از واحد پرمیت بخش راه اندازی امکان پذیر است و بدون آن هیچ نیرویی امکان کار کردن ندارد. در صورت نیاز به تعمیر یک خط راه اندازی شده این واحد موظف به چک کردن کامل گیج ها و خط مورد نظر جهت تخلیه کامل خط و اطمینان از خالی بودن خط و سپس تایید پرمیت جهت فعالیت گروه اجرا جهت تعمیر یا تکمیل می باشد. ساعت ۹:۲۰ دقیقه صبح ٥ خرداد ١٤٠٠ لوله اکسیژن فاز دوم شرکتهای پتروشیمی منطقه عسلویه بر روی لاین ارتباطی (پایپ رک) فاز یک و ۲ روبروی سایت مبین به دلیل عدم کنترل دقیق تخلیه کامل خط توسط نظارت واحد پرمیت و گذاشتن نیروی اجرایی روی خط دچار انفجار شد. متاسفانه بر اثر این حادثه یک نفر در دم جان سپرد و دو نفر دیگر بر اثر سوختگی شدید در بیمارستان فوت شدند. نبود نظارت فنی کامل کارفرما و دستگاههای واحد پرمیت بر کار و همچنین گماردن نیروهایی که توجه لازم به حساسیت کار را ندارند موجب چنین خسارت هایی در پروژه ها می گردد. متاسفانه در این حوادث کارگران طعمه سودجویی و بی مبالاتی کارفرما می شوند و دستگاههای نظارتی وزارت کار هم با دادن گزارشات آبکی موضوع را ماست مالی کرده و با دادن دیه ای ناچیز سر و ته حادثه را هم می آورند. اینکه کارفرماهای ما حتا این مقدار درک را ندارند که دلشان به حال حداقل مواد مصرفی خود بسوزد و تمامی هم خود را گذاشته تا زودتر کار را تحویل دهند و پول خود را بگیرند یک طرف، عدم نظارت دقیق بازرسان شرکت نفت و وزارت کار هم طرف دیگری است که باعث چنین ضایعات و تلفات انسانی می گردد.»

تا زمانی که پیمانکاری در صنعت و خدمات یکه تاز میدان است رخ دادن اینگونه حوادث اجتناب ناپذیر است.