Archive for اخبار کارگری

دزدها ببرند، مردم تاوانش را بدهند!

به گزارش خبرنگار پیام سندیکا، رییس قوه قضاییه می گوید:«۷ سال است هیات مدیره و مدیرعامل بانک آینده با نظر بانک مرکزی عزل و نصب می شود، اما باز هم زیان انباشته بانک چند برابر شده است»
وزیر اقتصاد می گوید:«انحلال بانک آینده به نفع تورم است و رقم دقیقی از اموال بانک آینده نداریم»
رییس بانک مرکزی می گوید:«بانک آینده با زیان انباشته ۴۰۰ هزار میلیارد تومان (۴۰۰همت) منحل شد»
سوال اینجا است چه کسانی این بانک را با چه انگیزه ای تأسیس کردند؟ این ۴۰۰ همت به جیب چه کسانی رفته است؟؟ چگونه به قول رییس قوه قضا در دوران ۳ رییس جمهوری روحانی، رییسی، پزشکیان عزل و نصب شده اند و امروز هیچکدام از این مدیران عامل، هیات مدیره و سایر مدیران شفاف سازی در مورد این ۴۰۰ همت نمی کنند؟؟؟ …بیشتر

سرمایه داری نئولیبرال و خط فقر!!

در کشور ما مثلی است معروف که می گوید:«دروغگو دشمن خداست» اما چند دهه است که این مثل در میان مردم به:«دروغگو همکار مافیاست» تبدیل شده است.
به گزارش خبرنگار پیام سندیکا، خانم مهاجرانی سخنگوی سرمایه داری نئولیبرال در دولت، ۲۹ مهرماه گفت:«خط فقر در سال ۱۴۰۳ به ازای هر فرد ۶ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۷۳۹ تومان بوده است دولت با سیاست هایی از جنس پرداخت یارانه نقدی، کالا برگ الکترونیکی، حمایت های هدفمند، طرح اشتغالزایی، تقویت صندوق های بازنشستگی و عدالت در حوزه های درمان، آموزش، مسکن در حال مقابله با آثار تورم و تحقق عدالت اجتماعی است»
پاسخ به این دروغ پردازی های خانم سخنگو این است:« خانم دروغگو، خودتی» …بیشتر

دستور کشتار فقرا صادر شده است!

به گزارش خبرنگار پیام سندیکا، از سال گذشته که سیر صعودی دلار از ۴۵ هزار تومان در اردیبهشت ماه به نزدیک ۱۰۰ هزار تومان در اسفند ماه رسید و تا امروز که به مرز ۱۱۰ هزار تومان نزدیک‌ شده، دستور کشتار فقرا رسمن صادر گردیده‌است.
سال گذشته در اولین قدم برنامه ریزی کشتار در سازمان تامین اجتماعی با تمدید بدون افزایش بیمه تکمیلی توسط پلیدانی از مدیریت سازمان تامین اجتماعی و کانون عالی بازنشستگان زده شد.
دومین گام در نوشتن بودجه اتفاق افتاد. ۳ میلیارد دلار از بودجه غذا و دارو حذف و به واردات خودروهای خارجی بدون مالیات اختصاص یافت. در ادامه بودجه نویسی مقرر شد حق بیمه کارگران نه به خزانه سازمان تامین اجتماعی بلکه به اداره دارایی واریز شود تا نابودی تامین اجتماعی به راحتی صورت بگیرد. …بیشتر

مطلب تحلیلی یکی از رهبران سندیکایی پروژه ای ارسالی به سندیکا: پرچم کمپین ۲۰/۱۰ همیشه بالاست؟

با گذشت نزدیک به هفت ماه از سال و به ویژه بعد از جنگ نه تنها پروژه های عمرانی بطور کامل به را نیفتادند بلکه بیکاری نیز در میان کارگران پروژه ای بیشتر هم شده است.
متاسفانه این بیکاری و کم‌شدن کار باعث گردید تا پیمانکاران به دستاوردهای باشکوه کمپین ۲۰/۱۰ حمله کنند.
درست است که اوضاع همه جا به هم ریخته و فشار کار ۱۰ برابر بیشتر از استاندارد معمول گشته و از غذای آشغال گرفته تا ساعت کار ده ساعته بعلاوه ۱.۵ ساعت ایاب و ذهاب و عقب انداختن دو ماهه حقوق ها در پروژه ها عادی گردیده و امسال به خاطر جنگ اعتصاب ها هم کمتر صورت گرفت و پروژه‌ها به دست پایین ترین رده ممکن اجرا می شود اما همچنان کارفرمای اصلي دولت است. کارفرمای دوم یکی از مافیاهای قدرتمند اجرایی پروژه ها است که در شبکه دولت نفوذ دارند از جمله بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام یا قرارگاه سازندگی خاتم و یا بخش ناشناخته خصوصی که تمام مناقصه های دولت را بصورت عجیب و غریب پیروز می‌شوند. …بیشتر

یکشنبه های اعتراضی فراگیر!

به گزارش خبرنگار پیام سندیکا، امروز ۲۷ مهر اعتراض هفتگی نه تنها گسترش بیشتری یافت بلکه به لحاظ افراد شرکت کننده هم افزایش محسوسی داشت. شهرهای شوش، اهواز، کرمانشاه، آبادان، جزیره سیری، رشت، قزوین، تهران، اصفهان، شوشتر دستخوش اعتراض های زحمتکشان بود.
در سکوهای نفتی کارگران شرکت فلات قاره پر جزیره سیری و روز گذشته در جزیره لاوان سکوهای رشادت و رسالت و شرکت پایانه های نفتی در خارک علیه دستمزدهای ناچیز و سقف پرداخت و حذف نشدن شرکت های پیمانکاری، اعتراض خود را اعلام کردند.
تجمع کارگران پالایشگاه آبادان با خواست عمده حذف شرکت های پیمانکاری امروز و چند روز گذشته، صورت گرفت.
نانوایان تهرانی در مقابل فرمانداری و روز گذشته هم نانوایان مشهدی به عدم پرداخت یارانه نان، اعتراض کردند. …بیشتر

کشتار کارگران ادامه دارد!

به گزارش خبرنگار پیام سندیکا، امروز ۲۶ مهر کارگر داربست بندی اهل همدان در مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد واقع در شهرستان کوار (بزرگراه شیراز به جهرم) از ارتفاع ۲۰ متری سقوط و جان باخت.
اهمال کاری افسران ایمنی و نبود وسایل ایمنی کافی این حادثه را رقم زده است.
سندیکای کارگران فلزکار مکانیک ایران ضمن همدردی با خانواده این جوان نوزده ساله و همکاران داربست بندمان، مقصر این حادثه را بازرسی وزارت کار و افسران ایمنی و شرکت مربوطه می داند.

امپراتوری دروغ: افزایش امید به زندگی در ایران!

سالهاست می شنویم که امید به زندگی در ایران افزایش یافته است و سلامت و بهداشت رو به تعالی است.
«احمد جوانمرد» مدیرکل مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم در رابطه با میزان امید به زندگی در کشور اظهار کرد: «افزایش سن امید به زندگی در کشور یکی از نتایج ارتقای بهره‌وری در نظام سلامت است، به نحوی که سن امید به زندگی اکنون در کشور ۷۵ سال است.»
همچنین «حسین فرشیدی» معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: «امید به زندگی در سال ۱۴۰۱ در زنان ۷۸.۵ سال و در آقایان ۷۶.۲ سال بوده است»
این در حالیست که به گزارش تجارت نیوز، علی رحمتی، مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان، اخیراً اعلام کرده میانگین سن فوت ‌شدگان این استان، نزدیک به ۵۰ سال است که فاصله‌ای حدود 16ساله با میانگین کشوری (۶۶ سال) دارد. …بیشتر

از واقعیت نابرابری تا ضرورت سازمان‌یافتگی طبقاتی!

چند هفته ایست که ویدیویی از مهدکودک دو‌زبانه‌ای در شمال تهران در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.
کودکانی شاد، لباس‌هایی گران‌قیمت، فضاهایی رنگی و مربیانی که به زبان انگلیسی آموزش می‌دهند.

در نگاه نخست، شاید این ویدیو فقط نمادی از پیشرفت یا رفاه شهری باشد؛
اما اگر آن را کنار تصویر کودکان سیستان و بلوچستان ( یا حتی در جنوب شهر یا حاشیه تهران بزرگ ) بگذاریم — کودکانی که در مدارس کپری درس می‌خوانند، برای رسیدن به مدرسه از رودخانه می‌گذرند، کفش مناسب ندارند یا دفتر پاره‌ای را با دستان ترک خورده نگه می‌دارند — تضاد، دیگر تزئینی نیست و اختلاف طبقاتی، خود را در عریان‌ترین شکلش نشان می‌دهد.
در جامعه‌ای که اقلیتی از کودکی در امنیت، آموزش و رفاه پرورش می‌یابند و اکثریتی از همان سنین ابتدایی با فقر، ناامنی و کار زودهنگام دست‌وپنجه نرم می‌کنند، مسئله تنها نابرابری نیست، بلکه رابطهٔ نابرابر قدرت است. …بیشتر

با تحریم کارگری، ترفندهای پیمانکاران را خنثا کنیم!

پیمانکاران با ترفندهای مختلف در این هنگامه بیکاری، تلاش می کنند کارگران را فریب دهند.
به گزارش خبرنگار پیام سندیکا، پیمانکاران وطن‌خواه و نیکوکار از شرکت پارسیان سازه ایرانیان مبین در جزیره لاوان با ترفند اینکه حقوق ها را سر هر ماه پرداخت می کند، کارگران را به سرکار می کشاند. اینان اول به کارگران می گویند به جوشکار ۸۵ و به مونتاژ کار ۷۵ میلیون حقوق می دهیم، آنان را گول می زنند. در حالی که در این پیمانکاری به جوشکار ۷۰ و به مونتاژ کار ۶۰ میلیون تومان و پرداخت می شود.
هم اکنون ۲۰ کارگر جوشکار و مونتاژ کار که به این پدرسوخته بازی اعتراض کرده اند از کار اخراج شدند.
به همه دوستان کارگر پروژه ای اعلام می کنیم …بیشتر

جمعیت کودکان کار و خیابان پلمب شد!

جمعیت کودکان کار و خیابان پلمب شد!

این خبر از دردی جانکاه خبر می دهد. بیش از ۲۰۰ کودک کار و خیابان در جنوبی ترین نقطه تهران، محله پاسگاه نعمت آباد، که در این جمعیت خدماتی را دریافت می کردند، از خدماتی چون یادگیری خواندن و نوشتن، آموزش مهارت های زندگی، چگونگی مراقبت از خود و دیگر کودکان در خیابان، خدمات پزشکی و دارویی، غذایی و پوشاک محروم شدند.
بیش از یک دهه است که با عمو علی بنی هاشمی و عمو حسین بهاری آشنایی دارم و دیده ام که چگونه عمر گرانبهای خود را صرف آموختن و آگاه نمودن این بچه های محروم از همه چیز و همه جا، کرده اند.
همین چند روز پیش برای این کودکان ۱۵ کیلو شیر و لوازم التحریر فرستادیم و قرار بود همین چهارشنبه نیز پزشکی برای ویزیت مادران این کودکان رفته و در بازگشت نسخه های چشم پزشکی کودکان و والدین شان را دریافت تا برایشان بطور رایگان عینک بفرستیم. …بیشتر