Archive for Felezkar

وقتی یک استاندار، جای کارفرما را پر می‌کند!

در روزگاری که کارگرِ طلبکار، حوصله بیانیه و قول و قرار ندارد، یک اقدام عملی از سوی استاندار خوزستان، کمر یک بحران چندماهه را شکست: حقوق معوقه کارگران گروه ملی فولاد، بالاخره واریز شد.
این خبر را از زاویه‌ای دیگر باید دید: نه از دریچه «تشکر از مسئول»، که از منظر «چرا باید به اینجا برسد؟»

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران، ماه‌ها بود چشم به راه حقوق خود بودند. اضافه‌کارها، مزایا و حتا حقوق پایه‌شان روی کاغذ مانده بود. اما اهرم‌های معمولی کارگری — مثل گفتگو با مدیرعامل، شکایت در اداره کار، یا حتا تهدید به اعتصاب کارساز نبود.
تا اینکه استاندار خوزستان وارد میدان شد. نه از سرِ لطف شخصی، که به خاطر مطالبه عمومی و سنگین شدن بحران. نتیجه: پرداخت کامل مطالبات. …بیشتر

آبکشی به نام خزانه دولت!

به گزارش خبرنگار پیام سندیکا، در حالی مذاکره کنندگان با آمریکا برای دریافت ۲۴ میلیارد دلار خود را به در و دیوار می زنند که فقط طی چند سال اخیر ۱۳۰ میلیارد دلار پول صادرات به کشور بازنگشته است. رییس صندوق توسعه ملی می گوید:«نمی دانیم تراستی ها چقدر از پول نفت را پس نداده اند» اما بهت آور اینکه ۵۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی در امارات مانده و آنان گفته اند پس نخواهند داد و همچنین مقادیر متنابهی دلار پنهان و طلای ایران در این کشور است و پس داده نخواهد شد. بماند کشورهایی چون کره جنوبی، سنگاپور، مالزی که اینان نیز مقادیر دیگری از این غارت ارزشمند را در بانک های خود توسط خیانتکاران که اسم خود را تاجر گذاشته اند، پنهان نموده اند.
اما ماجرا به اینجا ختم نمی شود. مبلغ ۱۵ میلیون تتر (پول مجازی همچون بیت کوین) به بابک زنجانی که قرار بود اعدام شود، داده اند. بعد آقای همتی رییس بانک مرکزی امروز به روسیه رفته تا ۲۰ میلیارد دلار وام!!! گدایی کند. آیا خنده دار نیست؟؟ …بیشتر

گروه ملی فولاد؛ وقتی حرف به عمل تبدیل می‌شود!

به گزارش خبرنگار پیام سندیکا، این روزها خبرهای خوش از گوشه و کنار کارگری کم به گوش نمی‌رسد. یکی از این خبرهای خوش، پرداخت مطالبات کارگران گروه ملی فولاد است. کارگرانی که ماه‌ها چشم به راه حقوق و مزایای خود بودند، حالا می‌توانند نفسی راحت بکشند.

ماجرا چه بود؟
کارگران این مجموعه بزرگ صنعتی مدتی بود که معوقات مزدی داشتند. دلخوری به حق، نگرانی از فردا، و نگاه نگران به صورت حساب‌های روی میز. اما این بار برخلاف بسیاری از موارد مشابه، کار به بستن دروازه‌ها و اعتصابات طولانی نکشید. پیگیری‌ها و اعلام اعتصاب، داستان را به پایان خوش رساند. …بیشتر

معدن جوزچال و یک پیام روشن برای کارفرمایان!

وقتی یک معدن به دستور قضایی بسته می‌شود، یعنی دیگر اخطارها و تذکرها جواب نداده است. معدن جوزچال این روزها به همین دلیل تعطیل شده؛ نه به خاطر کمبود مواد یا مشکل فنی، بلکه به خاطر بی‌توجهی کارفرما به ساده‌ترین حقوق کارگران یعنی دستمزد.

اصل ماجرا چیست؟
کارگران این معدن ماه‌ها بود حقوق معوقه داشتند. شکایت کردند، پیگیری کردند، اما کارفرما توجه نکرد تا اینکه دادستان وارد شد و دستور بستن معدن را صادر کرد. حالا کارفرما فقط ۱۰ روز مهلت دارد تا همه معوقات را پرداخت کند، وگرنه معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار این واحد کار است. …بیشتر

آیا صلح در داخل کشور هم اجرایی خواهد شد؟

این روزها بسیار از «صلح»، «کاهش تنش» و «مذاکره» سخن گفته می‌شود. مردم خسته از تهدید جنگ، حق دارند از خاموش شدن صدای توپ و موشک استقبال کنند. اما برای کارگر، بازنشسته، معلم، پرستار، راننده اینترنتی، کارمند جزء و میلیون‌ها مزدبگیر، یک سؤال مهم‌تر وجود دارد:
آیا صلح فقط در مرزها اتفاق می‌افتد، یا قرار است به سفره‌های خالی مردم هم برسد؟

برای طبقات فرودست، صلح فقط توقف جنگ خارجی نیست. صلح یعنی پایان جنگ اقتصادی علیه زندگی روزمره مردم. صلح یعنی وقتی دیگر تورمِ افسارگسیخته، اجاره‌های کمرشکن، بیکاری، خصوصی‌سازی‌های بی‌ضابطه، گرانی دارو و ناامنی شغلی هر روز معیشت مردم را بمباران نکند. …بیشتر

وقتی کارگر در غربت فقط زخم می‌خورد!

به نقل از خبرگزاری ایلنا، ضرب‌وشتم ۳۸ کارگر ایرانی در مزارع چای ترکیه، فقط به‌خاطر این که حقوق خود را مطالبه کردند، یک فریاد بزرگ است. فریادی از دل غربت، از سر ناچاری و از ته کارگری که برای لقمه‌ای نان از مرزها گذشته است.
این کارگران فصل‌کار، نه دشمنی کرده‌اند و نه جرمی. فقط خواسته‌اند دستمزد زحمت ماه‌هایشان را بگیرند. اما در مقابلشان مشت و لگد نشسته و زخم بر تن و روح شان. و بدتر از همه، کارفرمای متهم آزاد مانده است چرا؟؟ چون وابسته کارگری سفارت ایران از حق کارگری ایرانی قرار نیست صیانت کند.

این یک آسیب نیست، یک بی‌عدالتی آشکار است.

کارگر ایرانی در مزارع چای ترکیه، درخت چای را می‌چیند تا صاحب مزرعه چای بنوشد، اما خودش حتی یک جرعه امنیت نمی‌نوشد.
ما به عنوان یک نشریه کارگری، این اتفاق را محکوم می‌کنیم و از مسئولان ایرانی و ترکیه‌ای می‌خواهیم:
پیگیری قضائی جدی این پرونده، جلوگیری از آزادی بی‌قیدوشرط کارفرمای متهم، حمایت حقوقی از کارگران آسیب‌دیده.
کارگر در هر کجای دنیا که باشد، حق دارد مطالبه کند، حق دارد بگوید «حقوق من را بده»، و حق دارد زنده و سالم به خانه برگردد. این را ما نمی گوییم بلکه سازمان جهانی کار می گوید که هم ایران و هم ترکیه مقاوله نامه هایش را امضا کرده اند.

*کارگر غریب است، اما بی‌صاحب نیست. قانون باید صاحبش باشد.

تحریریه نشریه کارگری پیام سندیکا

تلاش هایمان را ببینید!

درود بر دوستان و همراهان دیرین،
بیش از ۱۰۰ روز است که ارتباط مان گسسته و از فعالیت های ما بی خبر مانده اید.
کوشندگان سندیکایی در طی این روزها نه تنها نگران استقلال کشور بودند بلکه نگران دست اندازی به دستاوردهای جنبش کارگری و و سفره های بی رمق مزدبگیران نیز بودند.
تلاش کردیم با سازماندهی نوین در طی جنگ، ارتباط را در داخل کشور با زحمتکشان برقرار و اجازه ندهیم سایه سنگین جنگ، محدودیت هایی را که مافیای داخلی در صدد اجرای آن بود، را حاکم کند.
تلاش هایمان امروز در کانال تلگرامی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران قابل مشاهده و قابل قضاوت است.
باشد این تلاش ها در صفحات تاریخ جنبش کارگری و سندیکایی برگی باشد تحفه درویش.
…بیشتر

احتمال اعتصاب کارگران در فولاد اهواز!

به گزارش خبرنگار پیام سندیکا، اعتصاب کارگران در فولاد اهواز به دلیل عقب افتادن دو ماهه حقوق ها، دستکاری در بیمه کارگرانی که در شرف بازنشستگی هستند با کاهش حق بیمه پرداختی که در حقوق بازنشستگی شان موثر است و کسر اضافه کاری ها که در حقوق های دریافتی شان به ۱۰ میلیون تومان رسیده است، هر روز بیشتر می شود.

کارگرانی که در بحبوحه جنگ در یک صنعت مهم و استراتژیک کار کردند تا اقتصاد کشور لنگ نماند این گونه پاداش خود را دریافت کردند.
ستون پنجم دشمن برای هموار نمودن نفوذ دشمن و کمک به متلاشی کردن استقلال کشور هر روزه با تصمیم گیری های ضدمردمی و گرسنگی عمدی دادن به مردم، تلاش می کنند نارضایتی ها را دامن بزنند.
…بیشتر

تکریم برای بازنشسته نان نمی شود؟؟

به گزارش خبرنگار پیام سندیکا، روز ۲۱ خرداد روز تقدیر از بازنشستگان است. به همین مناسبت بسیاری از افراد برای آنکه خودی نشان دهند انواع پیام ها و مراسم ها را برگزار می کنند.
رییس دولتی که با جراحی معده مردم و آزاد سازی قیمت ها مردم را به سلاح خانه گرسنگی کشانده طی پیامی:«بازنشستگان را گنجینه ارزشمند و تکریم شأن و تامین آسایش را فرضیه ای اخلاقی و تعهدی انکارناپذیر» دانسته است. ایشان به جای آنکه سفره های مردم را با کیفیت کنند با دادن یک میلیون تومان کالا برگ به مردم، جیب شان را دو برابر با همدستی بازار و مافیای اقتصادی دولتش خالی می کند. این اخلاق و تعهد انکارناپذیر به سرمایه داری نئولیبرال آقای پزشکیان، عین سرقت و کشتار مردم میهن است. …بیشتر

طبق کدام مستند قانونی، مزایایی که سالها به بازنشستگان و بازماندگان پرداخت شده، ناگهان حذف می‌شود

🟠👈پاسخ به مطالبات بازنشستگان و بازماندگان تأمین اجتماعی*

🟢👈به نام خدا

🔵👈 خبرگزاری مهر نوشت :در پی انعکاس تماس‌ها و پیام‌های متعدد بازنشستگان و بازماندگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی و طرح نگرانی‌های جدی آنان نسبت به حذف یا کاهش برخی مزایای قانونی، اینجانب علا مینایی، وکیل دادگستری و فعال حوزه حقوق بازنشستگان، وظیفه خود می‌دانم نکاتی را به اطلاع افکار عمومی و مسئولان ذی‌ربط برسانم.

🔵👈بازنشستگان و بازماندگان تأمین اجتماعی صاحبان اصلی سرمایه‌های سازمان هستند. منابع سازمان از محل حق بیمه‌هایی تأمین شده که این عزیزان در طول ده‌ها سال اشتغال پرداخت کرده‌اند. بنابراین هیچ مقام یا مدیری حق ندارد بدون مجوز قانونی و برخلاف حقوق مکتسبه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران، مزایا و حقوق قانونی آنان را محدود یا حذف نماید.

🔵👈مطابق گزارش‌های واصله، در سال گذشته حق اولاد بخشی از بازماندگان حذف گردید و در سال جاری نیز نگرانی‌های گسترده‌ای در خصوص حق عائله‌مندی، کمک‌های معیشتی و نحوه اجرای متناسب‌سازی مستمری‌ها به وجود آمده است. این وضعیت موجب اضطراب، نگرانی و نارضایتی شدید جامعه بازنشستگی شده است. …بیشتر